Naamapalmusunnuntai (ar. de dictis cuiusdam stulti)

Pilaako virtuaalisuus seksielämämme?

Teknologiasta tulee melko pelottavan hyvää. Tässä mielessä todellisuus alkaa  muistuttamaan fantasiaa. Ja fantasia todellisuutta. Tämä näkyy siinä miten "Demolition Man":issa on kuvattu virtuaaliseksiä joka on realistinen mutta jossa eritteiden vaihtamista pidetään inhana. Nykyään taas pornoakin on saatavissa 3D -laseille. On ties mitä Oculus Riftiä ja vastaavia jotka tukevat tehtyä pornografiaa. ; On kuitenkin tavallaan kolme teesiä jotka kaikki voidaan nähdä "Demolition Man" -elokuvan virtuaaliseksikohtauksesta. Ja niitä voidaan pitää jopa jonkinlaisina "koulukuntina" aiheeseen.

Epäsosiaalista.

Tässä kohden monesti nähdään että tämä on epäsosiaalista. Virtuaalinen on tässä kontekstissa koettu jotenkin sekä teknologisuutensa vuoksi epäinhimillisenä mutta samalla jonain ei-objektiivisena joka on kuitenkin jotenkin vain subjektiivista eikä siksi aitoa ja autenttista. Tässä usein korostetaan sitä että porno on kuitenkin jotenkin viileää ja kokemuksesta jäisi kuitenkin puuttumaan jotain yksilöllisellä tasolla.

Tällöin virtuaaliseksi nähdään nykyisen internetpornon jatkeena. Ja mukana kulkevat myös aiheeseen liitetyt stigmat. Tällöin hienokin virtuaaliseksi on säälittävää, pervoa, yksinäistä ja paremman puutteessa harrastettua. Se tuskin uhkaa mitään valtavan tärkeää. Paitsi harrastajistaan se voi tehdä jotenkin säälittävää.

Ylistimuloivaa.

Toisaalta on kuitenkin korostettu jopa sitä, että huippuvirtuaalinen pornografia voi vieraannuttaa meidät normaalista seksistä hyvinkin laajalti. Tällöin kylmyyden sijaan esiin nostetaan addiktiot. Victor Clinen tyyliin voidaan esittää että pornografia on itse asiassa hyvin addiktoivaa. Siinä ihmisen luonnollisia tarpeita manipuloidaan ja tuotetaan tuote joka on vetoava mutta vaarallinen.

Jos pornografia toteuttaa fantasioita, tästä voidaan tehdä mahdollisimman vetoavaa. Ja tässä prosessissa on mahdollista käyttää ylinormaaleita ärsykkeitä. Näin ollen stimulointia tehdään tavoilla jotka vetoavat syvästi ja jota normaali maailma ei mitenkään pysty tyydyttämään. ; Näkemys on sinänsä mahdollinen, että voidaan nähdä että osa prosessoidusta ruuasta ja makeisista ovat juuri sellaisia, että meidän tekee mieli syödä sitä enemmin kuin terveellisempää ja luonnollisempaa ruokaa.

Sosiaalistava ja mahdollistava jatke.

Vastapooliksi tälle voisi huomauttaa kuitenkin sen, että virtuaalisuus voi tarkoittaa myös sosiaalistumista ja jakamista. Voitaisiin jopa nähdä että tenologia tarjoaa ihmiselle keinoja laajentaa omaa kehoaan ja mieltään. Internet -tyylisellä yhteydellä harrastettu jaettu virtuaaliseksitila voidaan nähdä Dawkinsin kuvaamana extended phenotypenä.

Ihmiset ovat itse asiassa teknologistaneet seksiään jo hyvin kauan. Nykyään on olemassa pelejä ja vehkeitä. Jopa kondomi on teknologinen innovaatio. Vibraattorit vielä enemmän. Ja jopa masturbointiin käytetyt välineet ovat päätyneet monilla osaksi sosiaalisempaa seksiä. Jos ihmiset voivat luoda ja vaikuttaa virtuaalimaailmoihin, he voivat tuoda kokemukseen jotain sellaista jonka lähde he ovat ja jota maailmasta ei saataisi irti. Paitsi teknologian mahdollistamana.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Pilaako virtuaalisuus seksielämämme?"

En ole sen kaltaista huomannut. Kerron heti jos vähänkin sen suuntaista joskus tulevaisuudessa havaitsen.

Pornosta käy vissiin tämä

https://www.youtube.com/watch?v=p863xmUdclI

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Ehkä (toivottavasti) raiskaukset vähenee kun voi "paneskella" mielikuvitushahmoaan missä ja milloin vaan, en tiedä.
Viime kädessä ikä pilaa seksielämän. Sitten alkaa elämä,,, alkaa, ellei ole runkannut aivojaan ihan pihalle ;D

Virtuaali on aika voimakas... Renate's first time playing > https://www.youtube.com/watch?v=6urJejluX44&featur...

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa